Ponton, z.s., Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Ambulantní forma služby (klub) je určena pro cílovou skupinu dětí a mladých lidí ve věku 11 – 20 let, terénní forma pro děti, mladé lidi a mladé dopělé ve věku 6 – 26 let, celá cílová skupina může využívat ambulantní služby kontaktní místnosti a také telefonický a online kontakt.
Klub využívají převážně klienti žijící na příbramských ubytovnách, v azylovém domě, v sociálním bydlení nebo sídlištní děti z nízkopříjmových, případně jinak znevýhodněných rodin (děti samoživitelů, děti z početných rodin, děti z rodin, které často mění bydliště atd.).
Terén využívají především dvě skupiny klientů:
Ve věku 6 – 10 let využívají terénní formu služby děti trvale žijící na ubytovnách (zejména Pod Čertovým pahorkem a v ul. Bří. Čapků, dále na ubytovně Horník a v ul. Jáchymovská).
Ve věku 11 – 20 let se jedná převážně o sídlištní mládež, která tráví čas na ulici, sdružuje se do part, experimentuje s alkoholem a návykovými látkami, dopouští se vandalismu, krádeží, ojediněle i závažných trestných činů atd.
Ve věku 20 - 26 let tvoří cílovou skupinu především klienti, kteří se na službu navázali v době svého dospívání a rané dospělosti.
Specifickou část klientely klubu ve věku 16 - 20 let i terénu ve věku 16 - 26 let tvoří mladí rodiče, kteří věkově spadají do cílové skupiny – pro práci s nimi byly vypracovány konkrétní postupy.
Služby NZDM Bedna mohou děti a mladí lidé využívat bez rozdílu barvy pleti, příslušnosti k menšině, vyznání, sexuální orientace a dalších odlišností.
Cíle:
Dlouhodobé cíle NZDM Bedna jsou (u uživatelů služby):
-
předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování (jedná se především o rizikové trávení volného času spojené např. s pohybem po nebezpečných místech, užíváním alkoholu, marihuany a jiných psychotropních látek, vandalismem, neoprávněným řízením motorových vozidel, majetkovou trestnou činností atd.)
-
zvyšovat schopnost zvládat obtížné životní situace (např. znát sociální služby a další instituce, které mohou člověku poskytnout podporu, přemýšlet nad různými variantami řešení obtížných situací, umět zhodnotit dopady rizikových rozhodnutí, umět přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí atd.)
-
rozvíjet sociální schopnosti a dovednosti (jedná se především o rozvíjení schopnosti porozumět sám sobě, orientovat se a komunikovat v různých sociálních prostředích, přiměřeně reagovat v interakci s vrstevníky, učiteli, zaměstnavateli, úředníky, policisty a dalšími osobami, dodržovat etické normy, dodržovat pravidla jednotlivých institucí, zákony ČR atd.)
-
aktivizovat k pravidelným zájmům a činnostem (především nabízet možnost smysluplného trávení volného času, podněcovat zájem o aktivity připravované v NZDM a dále seznamovat s dostupnou nabídkou zájmových činností, zprostředkovávat zkušenosti se zájmovou činností a podporovat zapojení do dostupné zájmové činnosti)
-
posilovat hodnotu vzdělání a schopnosti uplatnit se na trhu práce (především posilovat vědomí hodnoty vzdělání, podněcovat zájem o vzdělání a vědění, dále zvědomovat dopad záškoláctví, nedokončení základního vzdělání, podněcovat zájem o konkrétní učební nebo studijní obory, kvalifikování v konkrétním oboru, získávání zkušeností a dovedností, které mohou přispět k uplatnění na trhu práce, podporovat zlepšování školních výsledků atd.)
-
posilovat kompetence v partnerských vztazích
-
posilovat rodičovské kompetence
Krátkodobé cíle NZDM Bedna:
-
jsou definovány v rozvojovém plánu na konkrétní rok
-
rozvojový plán vzniká nejpozději během prvního čtvrtletí daného kalendářního roku
-
obsahuje krátkodobé cíle, které se mohou vztahovat ke klientům, k programům, k provozu, k personálu atd.
-
vyhodnocení rozvojového plánu probíhá nejpozději během prvního čtvrtletí následujícího roku.