Katalog sociálních služeb ve Středočeském kraji

Rodinné centrum ROUTA, z.s., Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi

SAS pomáhá rodinám s dětmi v nepříznivé sociální situaci v prevenci sociálního vyloučení a při sociálním začleňování. 

Cílem SAS je posílit, s největší možnou mírou samostatnosti, sociální fungování a rodičovské kompetence rodin, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci a pomoci vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí pro rozvoj dítěte. 

Cílovou skupinou SAS jsou rodiny s nezaopatřeným dítětem (od početí do 26 let) z ORP Brandýs nad Labem-Stará Boleslav v nepříznivé sociální situaci ohrožující vývoj dítěte, kterou neumí zvládnout samy a k jejímu řešení projevují aktivní přístup.

Služba je poskytována bezplatně, formou osobních schůzek a aktivní spolupráce sociálního pracovníka a rodiny, přímo v domácnosti rodiny či v rámci doprovodu na různé úřady či instituce, na schůzkách v prostorách Rodinného centra ROUTA z.s. (formální v kanceláři, neformální na zahradě), společně zmapujeme situaci, nastavíme Individuální plán a kroky vedoucí k jeho naplnění, určíme, kdo – co do příště udělá (např. obvolávání inzerátů, přihlášení dětí do MŠ, zjištění nároku a podmínek pro nárok na finanční podporu…), a zhodnotíme, zda se podařilo stanovených cílů dosáhnout. První schůzka probíhá zpravidla do 14 dnů od prvního kontaktu se zájemcem o službu.

SAS nabízí:

  • podporu a provázení při stabilizaci nepříznivé sociální situace,
  • poradenství v oblasti výchovy a péče o dítě - podpora rodičovských kompetencí,
  • podporu v oblasti vzdělávání dětí – spolupráce se školou, školní docházka a příprava do školy,
  • posilování kompetencí a psychické pohody dětí v rodině,
  • poradenství v oblasti finanční gramotnosti – rodinný rozpočet, práce, dávky,
  • podporu v oblasti bydlení – hledání, stabilizace, udržení bydlení, péče o domácnost,
  • podporu při jednání s úřady, podávání žádostí, doprovod na jednání,
  • aktivizaci rodin v rámci Integračního dne,
  • zprostředkování odborných služeb.

Dále nabízí:

  • právní konzultace,
  • psychologické poradenství,
  • materiální pomoc formou oblečení, hraček, domácích potřeb,
  • finanční podporu potřeb dětí, např. zájmových kroužků, školních pomůcek, letních táborů, apod.

Služba: 

  • je srozumitelná – poskytuje přesné a úplné informace,
  • je dobrovolná – pomáhá s tím, co potřebuje a chce rodina,
  • je partnerem rodiny - řeší situaci společně s rodinou, respektuje její tempo a kapacitu,
  • vytváří bezpečný prostor – k rodině přistupuje citlivě, vnímá emoce, obavy rodiny,
  • nepředpokládá – ověřuje, doptává se, ujišťuje se,
  • respektuje – přijímá rodinu, jaká je, nehodnotí ji,
  • zplnomocňuje - vede k samostatnosti, nedělá za rodinu, co zvládne sama,
  • nevytváří závislost na službě - zaměřuje se na silné stránky rodiny a schopnost zvládání zátěže,
  • aktivizuje – proaktivně a vytrvale motivuje rodinu ke změně,
  • reaguje na změny - přizpůsobuje se měnící se situaci i tomu, jak ji rodina vnímá,
  • provází zdarem i nezdarem rodiny,
  • učí se - zvyšuje stále svou kvalitu, získává nové dovednosti a znalosti.

Služba provází rodiny tak, aby:

  • nejdůležitější byl zájem dítěte,
  • dokázaly nahlédnout a překonat svoji nepříznivou sociální situaci,
  • uměly řešit své problémy samostatně,
  • zlepšily své rodičovské kompetence,
  • se dokázaly rozhodnout a přijaly odpovědnost za svá rozhodnutí.

Ze strany klienta může být spolupráce ukončena i bez udání důvodu, výpověď musí mít písemnou podobu. 

Ze strany poskytovatele SAS je možné spolupráci ukončit:

  • je-li překonána nepříznivá sociální situace nebo splněný cíl vyplývající z individuálního plánu, nebo
  • jestliže klient poruší pravidla služby, jestliže klient poruší pravidla služby, je ústně upozorněn, o takovém porušení učiní pracovník zápis do Zápisu ze schůzky. Při opakovaném porušení pravidel služby bude služba ukončena, nebo
  • pokud nebude klient osobně, telefonicky či písemně kontaktovat službu nebo na její kontakty reagovat po dobu více jak 30 kalendářních dní po sobě jdoucích, nebo
  • pokud došlo k takovým změnám v situaci klienta, že již nespadá do cílové skupiny služby.

Terénní forma služby je poskytována zpravidla v domácnosti rodin či v rámci doprovodu na úřady či do jiných institucí. Pracovnice jsou pro výkon terénní formy vybaveny mobilním telefonem, tabletem s internetovým připojením, k dispozici mají dezinfekci, návleky a cestovní lékárničky. 

Ambulantní forma je zajišťována v prostorách poskytovatele, které svým vybavením, hygienickými a bezpečnostními opatřeními odpovídají potřebám rodin s dětmi. K dispozici je toaleta, mikrovlnka, hračky, dezinfekce, jednorázové hygienické ubrousky. Prostory jsou uzpůsobeny pobytu malých dětí. 

Prostory jsou částečně bezbariérové.

Časový rozsah poskytování služeb

Terénní
Den - od - do
Poznámka
Pondělí : 9:00-16:00
mimo tyto časy dle domluvy
Úterý : 9:00-16:00
mimo tyto časy dle domluvy.
Středa : 9:00-16:00
mimo tyto časy dle domluvy.
Čtvrtek : 9:00-16:00
mimo tyto časy dle domluvy.
Pátek : 9:00-16:00
mimo tyto časy dle domluvy.
Ambulantní
Den - od - do
Poznámka
Pondělí : 9:00-12:00
v Čelákovicích
Pondělí : 13:00-16:00
v Brandýse nad Labem-Stará Boleslav
Čtvrtek : 10:00-16:00
v Čelákovicích

Cílová skupina klientů

rodiny s dítětem/dětmi

Místo poskytování služby

Sedláčkova 107,25088 Čelákovice 1
Boleslavská 34,25001 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav 1
Místo poskytování služby je bezbariérové.

Garantovaná dostupnost služby

Obce s rozšířenou působností
Brandýs nad Labem-Stará Boleslav

Telefon

608873926