Charita Kralupy nad Vltavou, Odborné sociální poradenství
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ
Poslání služby
Posláním služby je poskytnutí poradenství všem, kteří se potýkají s nepříznivou sociální situací a zároveň nemají dostatečné znalosti, informace a zdroje, aby tuto situaci překonali vlastními silami. Klientům nabízíme pomoc, podporu a motivaci, aby nedocházelo k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivého stavu.
Cíle služby
Cílem služby je klient, u kterého nadále nedochází k prohlubování nepříznivé sociální situace nebo u kterého se díky nově nabytým informacím a sociálním dovednostem životní situace zlepší.
Cíle dosahujeme zejména prostřednictvím:
- zvýšení právního a občanského vědomí, sociálních kompetencí a sociální mobility konkrétního klienta,
- zprostředkování (klientům) služeb a aktivit, které jsou lokálně dostupné,
- minimalizace rizik spojených se životem v sociálně znevýhodňujícím prostředí,
- rozvíjení spolupráce s dalšími subjekty, které v regionu nabízejí služby nebo mohou jinak přispět k naplnění výše jmenovaných cílů služby Poradenského centra,
- Zplnomocňováním uživatele k řešení svojí nepříznivé situace.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou osoby nacházející se v nepříznivé sociální situaci, kterým chybí informace nebo jiné zdroje, aby toto situaci zvládli samostatně překonat.
Zásady
Dodržování lidských práv a respekt klienta
Zaměstnanci Charity jsou při práci a komunikaci s klienty vázáni Listinou základních práv a svobod a Etickým kodexem sociálních pracovníků. Vždy dbáme na dodržování práv klientů, na zachování jejich důstojnosti a soukromí. Sociální služba odborné poradenství je poskytována všem bez rozdílu, předsudků nebo předpojatosti.
Individuální přístup ke klientům
Každého klienta respektujeme jako jedinečnou osobnost. Práci přizpůsobujeme jeho individuálním potřebám, přáním, schopnostem a možnostem. Individuální přístup ke klientům se promítá v tvorbě individuálních plánů.
Partnerský přístup ke klientům a svobodná vůle uživatelů
Při poskytování a plánování služby přistupujeme ke klientům jako k rovnocenným partnerům. Komunikace mezi pracovníkem a uživatelem je vedena v duchu vzájemné spolupráce. Klient je vnímán jako „expert na vlastní život“. Rozhoduje, co a jakým způsobem bude prostřednictvím služby řešeno, a přímo se podílí na směřování služby. Pracovníci nevnucují uživateli řešení, která by byla v rozporu s jeho aspiracemi nebo přesvědčeními. Klienta však vždy informují o riziku, které pro něj může z konkrétního rozhodnutí plynout, navrhují různé varianty řešení a poskytují mu potřebnou podporu. Rovněž dbají, aby spolupráce směřovala k samostatnosti uživatele, probíhala v zákonem stanoveném rámci a byla v souladu s posláním a cíli služby.
Podpora a motivace klientů
Zaměřujeme se na silné stránky uživatele a na jeho schopnosti, které dále rozvíjíme. Volíme takovou formu nácviku, která klienta aktivizuje a bude jej posouvat směrem k větší samostatnosti. Zároveň obtížnost a formu nácviku přizpůsobujeme míře schopností uživatele i jeho momentálnímu fyzickému a psychickému rozpoložení tak, aby nedocházelo k jeho přetížení. Během spolupráce klientovi neustále připomínáme dosažené úspěchy a zajímáme se o jeho pocity a žádáme jej o zpětnou vazbu.
Odborné poskytování služby
Pracovníci disponují odborným vzděláním sociálního pracovníka a odbornou způsobilostí pracovníků v sociálních službách podle zákona o sociálních službách č. 108/2006. Pracovníci si rovněž zvyšují kvalifikaci prostřednictvím odborných kurzů, supervizí či praxí u jiných poskytovatelů sociálních služeb.
Bezpečnost poskytované služby
Vytváříme bezpečné a přátelské pracovní prostředí, ve kterém se bude dařit vzájemné spolupráci. Dbáme na to, aby pracovníci i naši klienti dodržovali stanovené pracovní postupy a nedocházelo tak k ohrožení jejich bezpečnosti. Pracovníci zachovávají mlčenlivost o uživatelích.
Základní činnosti dle vyhlášky 505/2006 Sb
Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: zprostředkování navazujících služeb,
- Podpora klienta, aby se zorientoval ve vlastní situaci a získal přehled o možnostech navazujících služeb. Zprostředkování kontaktu na služby, které mohou napomoci s řešením nepříznivé situace klienta. Vyhledávání služeb, které jsou pro klienty dostupné a informování a způsobu a možnostech jejich využívání.
b) sociálně terapeutické činnosti: poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech a práva;
- poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva
- poradenství v oblasti vzdělávání
- Zprostředkování terapeutické či psychologické pomoci
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
- Pomoc s vyřízením občanského průkazu a dalších dokladů.
- Poradenství v oblasti rodinných/občanských vztahů – pomoc s podáním návrhu (stanovení výživného, úprava styku s dítětem), předání informací z dané oblasti, předání kontaktů na pomáhající subjekty
- Poradenství v oblasti hospodaření s finančními prostředky – efektivní hospodaření, znalost základů nutných pro život (nájem, elektřina, plyn…), utváření finanční rezervy, schopnost rozeznat nutné výdaje
- Poradenství v oblasti uzavírání smluv – orientace v běžných smluvních vztazích (nájemní smlouva, kupní smlouva…)
- Poradenství v oblasti sociálních dávek – uplatnění nároku na nárokové dávky, požádání o nenárokové dávky
- základní poradenství v oblasti dluhů
- Poradenství v oblasti zdravotní péče
- Poradenství v oblasti bydlení – vyhledávání v nabídkách na internetu, jak se kontaktovat s pronajímatelem a sjednat si podmínky, posouzení vhodnosti nabízeného bytu, možnosti požádání o obecní byt, orientace v nájemní smlouvě, poradenství v systému dávek na bydlení, znalost a spočítání si nákladů na bydlení
- Poradenství v oblasti pracovního uplatnění: orientace v možnosti pracovního uplatnění, uplatnění práva na pomoc úřadu práce při hledání zaměstnání, udržení zaměstnání, orientace v pracovně-právním vztahu, orientace v právech a povinnostech uchazečů o zaměstnání.
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím.
- poradenství v oblasti navazování a udržování rodinných, partnerských a jiných společenských vztahů: Orientace v právech a povinnostech manželů, registrovaných partnerů, rodinných příslušníků apod. Doporučení návazných služeb, psychologů, terapeutů.
- Poradenství v oblasti rodičovství: zlepšení vztahu mezi rodičem a dítětem: rozvodové a porozvodové uspořádání v rodině, přijetí dítěte do rodiny (adopce, pěstounská péče), návrat dítěte do rodiny z ústavní péče, posilování rodičovských kompetencí, asistence při komunikaci s OSPOD, návaznými službami (SAS)
Časová dostupnost:
Provozní doba ambulantní formy poskytování:
pondělí: | 8:00 - 12:00, 12:30 - 16:00 |
úterý: | |
středa: | 8:00 - 12:00, 12:30 - 16:00 |
čtvrtek: | 8:00 - 12:00, 12:30 - 14:00, 17:00 - 19:30 - Poradentske centrum Lhotka 32 |
pátek: | 8:00 - 12:00, 12:30 - 14:00 |