Okresní pečovatelská služba Nové Strašecí, o.p.s., Pečovatelská služba
OKRESNÍ PEČOVATELSKÁ SLUŽBA NOVÉ STRAŠECÍ O. P. S.
Cílová skupina, poslání organizace, poslání a zásady poskytované služby
Poslání organizace
Posláním Okresní pečovatelské služby Nové Strašecí o. p. s je poskytovat služby svým klientům, které vedou k podpoře samostatného života v domácím prostředí a k aktivnímu využití volného času, a umožnit tak lidem přes jejich nepříznivou zdravotní či sociální situaci setrvávat v jejich domovech, zachovat vazby na své přirozené sociální prostředí, rodinu, přátele, blízké a využívat vlastní možnosti, schopnosti a dovednosti, přirozené vztahové sítě a místní instituce, které poskytují služby veřejnosti“.
Cíle Okresní pečovatelské služby Nové Strašecí o. p. s:
- podpora klientů v udržování jejich soběstačnosti a samostatnosti
- podpora samostatného rozhodování klientů o vlastním životě
- pomoc klientům zajistit základní životní potřeby
- pomoc zabezpečit klientům jejich kvalitu života v prostředí, ve kterém žijí
- podpora klientů v aktivním životě s ohledem na jejich zdravotní stav a sociální prostředí, v němž žijí
- podpora klientů pro zvýšení orientace v jejich vlastních právech a povinnostech
Zásady poskytované služby
- Rovný přístup ke všem uživatelům PS
- Dodržování práv klientů PS
- Zachování lidské důstojnosti
- Nezávislost a autonomie klientů PS
- Respektování potřeb a volby klientů PS
- Bezpečnost a odbornost poskytovaných služeb
- Diskrétnost
Oblast působnosti OPS:
- Nové Strašecí, Lány, Rynholec, Křivoklát, Roztoky, Jesenice, Čistá, Řevničov, Třtice, Mšec, Kněževes, Mšecké Žehrovice, Ruda, Břežany, Srbeč, Kačice.
Cílová skupina uživatelů:
- osoby s chronickým onemocněním
- osoby s jiným zdravotním postižením
- osoby s tělesným postižením
- osoby se zdravotním postižením
- rodiny s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc druhé osoby
- senioři
Věková struktura:
- od 1 roku a výše
Provozní doba
Pečovatelská služba se poskytuje každý pracovní den, a to obvykle od 7.30 do 16.00 hodin. Časová úprava ve prospěch uživatele služby je možná po předchozí domluvě, a to v rozmezí od 7,00 – 19,00, včetně víkendů, svátků.
Celková kapacita služby: 260 uživatelů
Maximální okamžitá kapacita služby: 10 uživatelů
Průběh poskytování pečovatelské služby, jednání se zájemcem o službu
Pečovatelská služba je poskytována na základě dohody mezi pracovníkem a uživatelem. Úkony jsou poskytovány v předem dohodnutém čase dle individuálních potřeb uživatele a možností poskytovatele. Dojednání rozsahu, času a četnosti poskytovaných úkonů se může v průběhu služby měnit podle potřeb uživatele s ohledem na možnosti poskytovatele.
Cílem jednání se zájemcem o službu mezi poskytovatelem a zájemcem je pomoci definovat žadateli jeho zakázku, tj. to, co žadatel od poskytování naší služby očekává, jeho osobní potřeby, jejichž naplňování má být poskytováním služeb dosaženo.
- Zájemce o službu je při prvotním rozhovoru (telefonním či osobním) seznámen:
- s podmínkami a posláním OPS
- s nabízenými službami
- se základními zásadami poskytování pečovatelské služby
- Po získání základních informací o žadateli (zaevidování Žádosti o pečovatelskou službu), sdělení informací o naší službě, následuje tzv. Jednání se zájemcem o službu (sociální šetření) v přirozeném prostředí žadatele o službu, které provede sociální pracovnice či ředitelka OPS.
- V rámci jednání se zájemcem o službu (sociálním šetření) sociální pracovnice či ředitelka OPS zjistí nepříznivou sociální situaci žadatele, osobní anamnézu, vhodnost žadatele pro využívání pečovatelské služby. Dále se sociální pracovník/ředitelka OPS snaží důkladně zjistit, jaké má žadatel požadavky, očekávání a přání, které by bylo vzhledem k jeho možnostem a schopnostem možné realizovat prostřednictvím naší služby.
- Na základě provedeného Jednání se zájemcem o službu uzavře zástupce OPS se žadatelem o službu smlouvu o poskytování pečovatelské služby, sestaví s ním Individuální plán péče a dojedná organizační věci pro zahájení poskytování úkonů péče.
Individuální nastavení poskytované služby a spokojenost uživatelů
Samotné sestavení individuálního plánu péče (dále jen IPP) probíhá v rámci osobního setkání mezi uživatelem služby a ředitelkou či sociální pracovnicí OPS. Jedná se o pracovníky, kteří vedou jednání se zájemcem o službu, kterou u uživatele zavádějí. Cílem individuálního plánování v OPS je zajistit poskytování takových úkonů péče a nastavit tak průběh poskytování služby, aby byly prospěšné vzhledem k podpoře a udržení soběstačnosti člověka, podle jeho individuálních potřeb a přání.
Ředitelka či sociální pracovnice při jednání se zájemcem o službu sestaví s uživatelem individuální plán péče uživatele OPS. V rámci diskuse projednává s uživatelem důvody, proč chce/potřebuje službu PS využívat, co ho k tomu vede (jaká nepříznivá sociální situace), jeho očekávání od služby (co od PS potřebuje), což vede k sestavení cíle uživatele. Cíl uživatele je konkrétní, spojený s poskytovanou činností, kterou uživatel využívá. V IPP stanoví uživatel ve spolupráci se sociální pracovnicí konkrétní úkony péče, skrze které naplňuje svůj stanovaný cíl, také jejich rozsah, frekvenci a přesný popis toho, jak si provedení úkonu uživatel představuje.
Každá situace je u každého uživatele jiná, a to vzhledem k jeho potřebám a přáním, které ke službě chová. Proto je individuální přístup ke každému uživateli a jeho situaci nezbytný.
Kopii sestaveného individuálního plánu péče uživatele při sjednávání OPS předá ředitelka či sociální pracovnice pečovatelce, která bude k uživateli docházet. IPP je pro pečovatelku jakýsi návod, jak úkony péče u uživatele provádět. Pečovatelka a uživatel mají možnost na společném doladění provádění jednotlivých úkonů péče tak, aby byl uživatel spokojený. V rámci IPP formuláře je i prostor na zaznamenávání změn situace u uživatele OPS, taktéž pro hodnocení IPP. Hodnocení IPP probíhá 1x za rok, provádí jej sociální pracovnice a písemně společný rozhovor zaznamenává.
Cíl uživatele se může upravit/měnit i v průběhu poskytování služeb v OPS. Jedná se především o změnu jejich sociální situace, která vyžaduje zavedení dalších úkonů péče či jejich omezení. Jelikož cílovou skupinou služby OPS jsou senioři, častým problémem je pokles kondice a soběstačnosti, a to v důsledku zhoršení zdravotního stavu. Sociální pracovnice doporučí uživateli rozšíření služby, úkony péče, které napomáhají udržení schopnosti člověka. Vždy pečovatelka reaguje na individuální situaci uživatele a snaží se její řešení přizpůsobit individuálním jeho potřebám. Tudíž pomoc a podpora při řešení nepříznivé (sociální) situace považujeme za nedílnou součást procesu IPP.
Pracovníci OPS usilují o to, aby byl uživatel s poskytovanou službou spokojen. Jedenkrát do roka pracovníci donesou uživateli dotazník spokojenosti, kde se jich laskavě dotážeme na několik otázek, jak jsou s poskytováním pečovatelské služby spokojeni. O vyhodnocení dotazníkového šetření je následně informujeme. Vyplnění dotazníku je zcela dobrovolné, avšak spolupráce uživatelů napomůže docílit lepší kvality poskytovaných služeb, tudíž i jejich spokojenosti.
Pravidla pro vyřizování stížností
Uživatelé Okresní pečovatelské služby Nové Strašecí o. p. s. mají možnost stěžovat si na kvalitu, nebo na způsob poskytování služby, na postupy a chování zaměstnanců OPS i na další okolnosti související s touto službou, aniž by tím byli jakýmkoliv způsobem ohroženi. Stěžovat si mohou anonymně.
Každý uživatel služby nebo kterýkoliv občan jednající v zájmu uživatele je oprávněn kdykoliv podat podnět, připomínku nebo stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování služby.
KDO si může stěžovat:
- Uživatel
- Rodina uživatele, příbuzní
- Přátelé uživatele, blízcí
- Ostatní pomáhající instituce (ošetřovatelky, lékař …)
KDY je možné si stěžovat:
- Když je uživatel s něčím nespokojená/ý
- Když se k uživateli někdo chová hrubě
- Když se uživateli něco nelíbí
JAK je možné stěžovat si:
- Osobně: po předchozí telefonické (či osobní) domluvě s ředitelkou OPS, aby měla na uživatele dostatek času
- Telefonem: uživatel může zavolat na telefony: 313 574 085, 731 704 335
- Písemně: stížnost nebo podnět může uživatel sepsat a poslat na adresu: Romana Drakslová, Okresní pečovatelská služba Nové Strašecí o. p. s., Čsl. Armády 1166, Nové Strašecí, 271 0.
- Počítačem: můžete uživatel, nebo někdo jiný pošle email na adresu pecovatelskasluzba@novestraseci.cz
- Vhozením sepsané stížnosti do schránky k tomu určené, a to v prostorách DPS Nové Strašecí, Čsl. Armády 1166. Schránka na stížnosti je umístěná u hlavního vchodu domu, v blízkosti schránek poštovních a označená nápisem „stížnosti“.
KOMU si může uživatel stěžovat:
- Pokud má uživatel připomínku, stížnost, podnět týkající se poskytování průběhu služby nebo pracovníků OPS, obrátí se na ředitelku OPS paní Romanu Drakslovou, tel.: 731 704 335, email.: pecovatelskasluzba@novestraseci.cz.
- Pokud se připomínka týká ředitelky OPS, obraťte se na zástupce Správní rady města Nové Strašecí, tel.: 313 572 511, email: podatelna@novestraseci.cz
- Na poskytovatele OPS si také může uživatel stěžovat:
- Krajský úřad Středočeského kraje, Odbor sociálních věcí, Zborovská 81/11, 150 00 Praha 5
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2
- Kancelář veřejného ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno
Jak se stížnost bude řešit:
- Každá stížnost nebo připomínka bude zapsána a bude mít své pořadové číslo, pod kterým bude vedena a řešena
- Stížnost bude řešit ředitelka OPS
- Výsledek projednání stížnosti Vám bude sdělen (pokud si to přejete) Vámi zvolenou formou
- Stížnosti jsou vyřizovány do 10 pracovních dnů
Pravidla pro ukončení služby
Uživatel může smlouvu o poskytování pečovatelské služby vypovědět nebo pozastavit bez udání důvodu, a to vždy písemně!
Písemnou formou se rozumí sepsání „Žádosti o pozastavení či zrušení smlouvy o poskytování Okresní pečovatelské služby Nové Strašecí o. p. s“ buď:
- Sepsáním žádosti a její zaslání na adresu poskytovatele (Okresní pečovatelská služba Nové Strašecí o. p. s., Čsl. Armády 1166, Nové Strašecí, 271 01, k rukám paní Romany Drakslové, ředitelky OPS)
- Osobní předání sepsané žádosti na adrese poskytovatele uvedené výše
- Sepsáním žádosti a zaslání na e-mailovou adresu: pecovatelskasluzba@novestraseci.cz
Žádost by měla obsahovat tyto náležitosti:
- Jméno a příjmení uživatele
- Adresu uživatele
- Důvod zrušení nebo pozastavení služby (není povinností uvádět)
- Datum, ke kterému si uživatel přeje službu zrušit/pozastavit
Výpovědní lhůta činí 7 dní od zahájení výpovědi poskytovateli. V případě předčasného ukončení služby klient podepíše čestné prohlášení[1] o zrušení pečovatelské služby na základě svého rozhodnutí.
- Poskytovatel může službu vypovědět písemně pouze z níže uvedených důvodů. Výpovědní lhůta pro výpověď danou poskytovatelem činí 14 kalendářních dnů, přičemž výpovědní lhůta počíná běžet prvním dnem po doručení výpovědi Uživateli.
- jestliže uživatel hrubě porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy o poskytování sociálních služeb v OPS,
- jestliže uživatel i po opětovném napomenutí hrubě porušuje povinnosti, které mu vyplývají z těchto Vnitřních pravidel OPS,
- jestliže se uživatel chová k zaměstnancům poskytovatele nepřípustným způsobem nebo snižuje jejich důstojnost.
- Poskytovatel může odstoupit od sjednané Smlouvy z důvodu:
- opakovaného agresivního chování uživatele OPS vůči pracovníkům
poskytovatele,
- ztráty oprávnění k provozování služby OPS,
- z důvodu objektivní nemožnosti zajišťování služeb.
Úhrada za služby
Poskytovatel je povinen předložit uživateli vyúčtování za poskytnuté služby fakturu za kalendářní měsíc, a to nejpozději do 15 kalendářních dnů po skončení účtovaného období.
Uživatel je povinen a zavazuje se provést stanovenou měsíční úhradu nákladů poskytnuté služby zpětně, a to jednou za kalendářní měsíc, nejpozději do data splatnosti faktury.
Výše úhrady je ke konci každého měsíce vypočítána na základě záznamu z tzv. Čárkovadla, což je formulář, kam pečovatelka průběžně zaznamenává úkony péče, které u klienta provedla. Cena úkonu je účtována hodinovou sazbou, tudíž pečovatelka vždy zaznamená alikvótní čas strávený u klienta. Na konci měsíce předá pečovatelka Čárkovadlo ředitelce organizace, která vypočítá celkovou částku za pečovatelskou službu.
Možné způsoby úhrady za pečovatelskou službu:
- bezhotovostním převodem na bankovní účet poskytovatele dle údajů na vystavené faktuře úhrady za službu, která je předána uživateli pečovatelkou, nebo je mu poslána poštou (platební údaje potřebné k převodu peněz z účtu uživatele jsou uvedeny na faktuře)
- v hotovosti pečovatelce, který uživateli při platbě vystaví příjmový platební doklad
- složenkou přiloženou k faktuře
- služby uvedené ve Smlouvě se poskytují bez úhrady osobám vyjmenovaným v § 75 odst. 2 písmeno b) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Prostory, materiální a technické vybavení
Organizace OPS pro vlastní provoz využívá v budově DPS Nové Strašecí 4 místnostmi v prvním patře a suterénu, které jsou řádně označeny. Jedná se o:
- kancelář pečovatelské služby
- provozní místnost pečovatelské služby (kde se mj. nachází prádelna pro DPS)
- kancelář pečovatelek (suterén)
- společenská místnost (suterén)
Prostory OPS jsou v souladu s platnými obecně závaznými normami a předpisy (hygienické podmínky, BOZP, protipožární normy).
Úklid prostor DPS zajišťuje zaměstnankyně Technických služeb Nové Strašecí. Prostory, které využívá OPS, si zaměstnanci uklízejí svépomocí.
Opravy drobného i většího charakteru vykonává údržbář/firma pověřený/á městem Nové Strašecí, do jehož kompetence údržba/oprava DPS Nové Strašecí spadá.
Podrobný popis materiálního a technického vybavení, rozlohy zmíněných místností jsou k dispozici u ředitelky OPS.
[1] Čestné prohlášení klienta o ukončení poskytování pečovatelské služby: klient písemně sepíše vlastní prohlášení o ukončení služby, a to na volný list papíru, který ředitelka OPS založí do karty klienta, čímž je služba ukončena.
Časový rozsah poskytování služeb
Cílová skupina klientů
Místo poskytování služby
