Prostor plus o.p.s., Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ KOLÁRKA
Popis realizace poskytování sociální služby
01/2023
Poslání služby
Posláním NZDM Kolárka je poskytovat pomoc, podporu a bezpečný prostor mladým lidem ve věku 6-26 let z Kolína a blízkého okolí, kteří zažívají bouřlivé období dospívání, a pozitivně ovlivňovat jejich životní styl.
Cílová skupina
Našimi klienti jsou děti, dospívající (teenageři) a mladí dospělí ve věku 6-26 let z Kolína a blízkého okolí, kteří:
● jsou ohroženi sociálně patologickými jevy (experimentování s návykovými látkami, sebepoškozování, kriminalita, xenofobie, agresivita, vandalismus, šikana, rasismus, závislosti atp.)
● se nachází v nepříznivé životní situaci (např. dluhy a nestabilní finační situace, rozvod v rodině, potíže spojené se školou, s vrstevníky, úmrtí atp.)
● hledají alternativu k běžně strávenému volnému času a mají zájem se rozvíjet.
Cíle služby:
• Klient samostatně řeší svou nepříznivou životní situaci.
• Motivovaný klient, který aktivně tráví volný čas.
• Klient má rozvinuté sociální schopnosti a dovednosti.
• Klient je začleněn do společnosti.
• Klient zná rizika a dopady např. závislostního, kriminálního jednání, nezdravého způsobu života a promiskuity.
• Klient je schopen akceptovat odlišnosti v rase, pohlaví, názoru, náboženství, sexuální orientaci atd.
Zásady poskytování služby:
● Nízkoprahovost (dobrovolnost, bezplatnost, anonymita, dostupnost)
● Mlčenlivost a diskrétnost
● Individuální přístup
● Důstojnost a respekt
Poskytované služby:
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
● NZDM nabízí široké spektrum volnočasových aktivit a využití zázemí (hudební zkušebna, posilovna, workout, venkovní hry a společenské hry, využití PC aj.) NZDM sestavuje pravidelný měsíční program zahrnující aktivity pro dospívající (teenagery) a mladé dospělé různého charakteru, realizované ve vnitřních a venkovních prostorech.
● Jedná se o volnočasové aktivity, situační intervenci, programy specifické prevence, zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání, akce, besedy a workshopy, informační servis, pobyt na klubu.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
● Aktivity realizované v NZDM a také mimo prostory, které umožňují lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí např. akce pro veřejnost, společné akce s jinými NZDM, výlety a pobytové programy, dny otevřených dveří a návštěva akcí pořádaných v rámci Kolína.
Sociálně terapeutické činnosti
● Jedná se o jednání se zájemcem, odmítnutí zájemce o službu, uzavření dohody, ukončení služby, stanovení IP, revize dohody, revize IP, kontaktní práce, mapování potřeb a NSS, sociální práce, poradenství, krizovou intervenci a práce se skupinou.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
● Mezi poskytované služby lze zařadit informační servis týkajících se třetích stran, kontakt ve prospěch klienta, odkaz na návaznou službu/zprostředkování a doprovod/asistence.
Forma poskytované služby:
● Ambulantní
● Terénní
Výkony/popis výkonu:
Akce – dlouhodobě plánované akce, na jejíž realizaci se spolupodílejí klienti NZDM.
Beseda s externistou – jednorázový program s externími odborníky. Beseda má vždy preventivní charakter a koresponduje s aktuálně probíraným tématem.
Doprovod/asistence – fyzický doprovod klienta pracovníkem do návazné služby a případná asistence při jednání, sepisování či porozumění úředním dokumentům.
Informační servis – poskytování informací o provozu služby, o dostupnosti pracovníků, o změnách a plánech, které se přímo týkají fungování NZDM.
Jednání se zájemcem
Kontakt ve prospěch klienta – kontakt mezi pracovníkem a návaznými službami/institucemi, rodiči (ústně, písemně, telefonicky) ve prospěch klienta a vždy s jeho souhlasem, nejlépe za jeho přítomnosti.
Kontaktní práce – cílené navazování rozhovoru s klientem za účelem společného hledání cíle využití služby, vytvoření dostatečné vzájemné důvěry a zmapování aktuální životní situace. Součástí je hledání a upevňování hranic komunikace a kultivování schopností klienta vyjádřit své potřeby.
Krizová intervence – poskytnutí odborné pomoci klientovi nacházejícímu se v krizi. Jde pouze o akutní intervenci s odkazem na návaznou službu, pracovníka, jenž absolvoval kurz krizové intervence či následující možnosti k řešení dané nepřízně.
Mapování potřeb a NSS (nepříznivá sociální situace) -stěžejní metoda práce, kdy pracovník mapuje jednak nenaplněné potřeby, s jejichž naplňováním může klientovi pomoci a také nepříznivou sociální situaci, ze které společně hledají reálná východiska.
Odkaz na návaznou službu/zprostředkování – dojednání návazné služby v zařízeních návazné péče či předání kontaktu na potřebnou sociální službu.
Odmítnutí zájemce o službu
Pobyt na klubu
Poradenství – poskytnutí odborné pomoci při řešení klientova problému (zpřehlednění situace, náhled, předání informací a formy řešení vedoucí k odstranění obtíží). Nejčastějšími oblastmi jsou škola, vztahy, návykové látky, práce, bydlení, trestní právo, násilí, finance, zdraví, sex, volný čas. Může mít krátkodobý, střednědobý nebo dlouhodobý charakter.
Práce se skupinou – cílená aktivita poskytovaná skupině klientům zaměřená na rozvoj psychosociálních dovedností, časově a prostorově ohraničená, např. komunikace, kooperace, vztahy ve skupině, apod.
Revize IP
Revize dohody o poskytování služby
Situační intervence - poskytování zpětné vazby k aktuálnímu chování či vzniklé situaci “tady a teď“. Tato zpětná vazba může být jak pozitivní (podpora, ocenění, apod.), tak i negativní (reflexe neuvědomovaných důsledků chování aj.)
Sociální práce - v rámci sociální práce jsou řešeny např. zakázky tvorby CV, hledání vhodné pracovní pozice, hledání vhodného typu návazného vzdělávání, podpora při komunikaci se zaměstnavateli, domovníky, majiteli bytů, jednorázové poskytnutí informace, kontaktu či adresy apod.
Specifická prevence - programy vytvořené dle specifických potřeb cílové skupiny a dané lokality, zaměřeny na určitá témata (např. sex a vztahy, experimentování s návykovými látkami) s cílem působit pozitivně na postoj klienta a zasloužit se o uvědomění či eliminaci rizik a rizikového chování.
Ukončení dohody o poskytování služby
Uzavření dohody o poskytování služby
Volnočasová aktivita – jedná se o významný nástroj práce, díky kterému se pracovníci NZDM dostávají do bližšího kontaktu s klientem, otevírají témata, se kterými klienti přicházejí a navazují potřebnou důvěru ve službu i pracovníky. Evidují se pouze volnočasové aktivity, u kterých dochází ke kontaktu klienta a pracovníka, přičemž je intervence delší než 10 minut.
Workshop – akce konané v prostředí klubu případně mimo prostory za účelem zkompetentňování klientů a rozvoje dovedností a znalostí, kupříkladu workshop vaření, rukodělný workshop, hudební workshop aj.
Zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání – podpora při edukaci a vlastním rozvoji v kontextu školní přípravy a nabytí znalostí v různých oblastech.