Laxus z. ú., Kontaktní centra
Centrum adiktologických služeb Nymburk (dále jen CAS) je nízkoprahové zařízení poskytující sociální a adiktologické služby uživatelům drog a jejich blízkým osobám v Nymburce (terénní forma – Nymburk, Milovice, Lysá nad Labem, Poděbrady, Sadská a okolí všech těchto měst). Služby jsou poskytovány bezplatně, anonymně a odborně, v souladu s individuálními potřebami klientů. Cílem je umožnit klientům vést a rozvíjet běžný způsob života a blízkým osobám rozumět okolnostem užívání a nalézt podporu při hledání vlastních zdrojů pomoci v tíživé situaci, způsobené užíváním omamných a psychotropních látek jejich blízkého. Ve vztahu k široké veřejnosti je nejdůležitější hodnotou ochrana veřejného zdraví.
CAS Nymburk má charakter víceúčelové lokální agentury, která poskytuje služby v rámci jednoho týmu a pod jednou střechou. Obsahuje tyto programy:
- Kontaktní centrum poskytující ambulantní služby osobám ohroženým závislostí na návykových látkách. Cílem je snižování sociálních a zdravotních rizik spojených s užíváním drog.
- Terénní programy se zaměřují na monitoring lokalit, vyhledávání a práci s uživateli drog na polouzavřené drogové scéně ve městech Nymburk, Poděbrady, Sadská, Lysá nad Labem a Milovice.
- Sociálně - adiktologické poradenství (součást K-centra) – zaměřené na zlepšení zdravotního stavu či nepříznivé sociální situace, způsobené právě užíváním drog, či alkoholu u samotných užívajících a dále nabízí podporu, pomoc a motivaci blízkým osobám v situaci, kdy si nemohou pomoci vlastními silami, aby vyřešili nepříznivou sociální situaci, způsobenou užíváním drog jejich blízkého.
Provozní doba CAS:
Ambulantní forma (kontaktní centrum): pondělí, středa, pátek 9 – 16
Terénní forma: úterý 10 – 17 Poděbrady, Sadská,
čtvrtek 10 – 17 Milovice, Lysá nad Labem
Sociálně - adiktologické poradenství: pondělí až pátek 9 – 16, pouze po objednání
Služba funguje na principech nízkoprahovosti (bezplatnost, anonymita, dobrovolnost), potřebnosti, bezpečí a důstojnosti, odbornosti a spolupráce.
Okamžitá kapacita služby: Ambulantní forma - 15 klientů, terénní forma - 10 klientů
Cíle, východiska, principy
V obecné rovině je účelem služby zmírňování negativních zdravotních a sociálních dopadů, způsobených rizikovým způsobem života spojeného s užíváním návykových látek. To se týká jak samotných uživatelů návykových látek, tak jejich blízkých (rodičů, dětí, partnerů), tak společnosti jako takové.
Služba tedy naplňuje dvě základní východiska: Harm reduction – neboli snižování rizik a Public Health – neboli ochranu veřejného zdraví.
Obecným cílem služby je udržet zdraví a sociální situaci uživatelů drog v nejlepším možném stavu do doby, než naleznou motivaci a sílu svůj styl života změnit. Zapojení se do normálního života je poté pro klienty o něco snadnější a společenské ztráty nejsou tak vysoké (lidské i finanční).
Konkrétní cíle služby:
Cíle ve vztahu ke klientům
- Minimalizace zdravotních a sociálních rizik, která vyplývají z užívání drog.
- Motivace uživatelů drog ke změně životního stylu směrem ke stabilizaci zdravotního stavu a sociální situace.
- Motivace uživatelů drog k abstinenci, změně postojů k životu na drogách, zvyšování informovanosti o metodách a smyslu léčby.
- Poskytování podpory osobám blízkým uživatelům drog.
Cíle ve vztahu k široké veřejnosti
- Prevence výskytu infekčních chorob (zejm. hepatitid, HIV/AIDS).
- Sběr a bezpečná likvidace použitého injekčního materiálu.
Cílová skupina uživatelů:
V obecné rovině jsou to osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách.
V konkrétní rovině:
- Uživatelé drog a alkoholu
- Osoby blízké uživatelům drog (partneři, rodinní příslušníci, přátelé aj.).
Poskytované služby:
Vyhledávání problémových uživatelů drog ve městě a monitorování drogové scény
Pracovníci centra vždy ve dvojici vyjíždí min. 1x týdně do obcí, kde vyhledávají skrytou populaci uživatelů drog přímým kontaktováním na ulici, získávají informace o drogové scéně od místních obyvatel a také od uživatelů drog, kteří využívají našich služeb. Vytipovávají lokality, kde se vyskytují uživatelé drog, nebo by se mohl nalézat odhozený injekční materiál.
Sběr odhozeného injekčního materiálu a monitoring rizikových lokalit
Pracovníci vyhledávají lokality s výskytem odhozeného injekčního materiálu, pravidelně je monitorují a sbírají zde odhozený injekční materiál. Tyto lokality pracovníci vyhledávají sami nebo o nich získávají informace od obyvatel města, Městské policie či technických služeb. Cílem je, aby se o odhozený injekční materiál neporanil a tedy případně nenakazil žádnou infekční chorobou nikdo, kdo nemá s drogami nic společného.
Poradenství pro uživatele drog (zdravotní, sociální, trestně právní) - individuální, skupinové
Pracovníci poskytují uživatelům drog poradenství (individuální, skupinové) ze zdravotní, sociální a trestně-právní oblasti. Uživatele drog často odkazují do zařízení, pro které je jejich konkrétní problém indikován (léčebny závislostí, lékaři, probační a mediační služba, úřad práce apod..), a také jim nabízí asistenci při návštěvě těchto institucí. Cílem tohoto poradenství a zprostředkování ostatních služeb je, zmírnit socio-ekonomickou zátěž, která vzniká jak společnosti, tak samotným klientům. Způsobuje dluhy, vymáhání, krizové situace, které jak společnosti, tak hlavně samotnému klientovi brání v následném znovu začlenění do běžného života a společnosti. Zároveň probíhá motivační rozhovor, kdy pracovníci s klientem pracují v rámci kola změny a hledají nejvhodnější intervence, které by mohli pomoci klientovi nalézt motivaci pro léčbu závislosti a tím se odrazit směrem k normálnímu způsobu života. Nedílnou součástí poradenství je také podpora v abstinenci v rámci následné péče (po výstupu z léčebného zařízení, případně z výkonu trestu odnětí svobody). S žádostí o adiktologické poradenství se na CAS obracejí nejen samostatní klienti, ale také některé další instituce (pobytová léčebná zařízení, Probační a mediační služby, ambulance, OSPOD, školy, denní centrum Charita, aj.).
Součástí poradenství jsou také abstinenční skupiny, které probíhají 1 x za 3 týdny vždy ve čtvrtek od 17 do 18:30. Podmínkou vstupu do skupiny je 3měsíční abstinence od návykových látek.
Poradenství pro rodiče a blízké osoby/Práce se rodinou
Nedílnou součástí služeb CAS je také poradenství pro rodiče a osoby blízké jak ve formě individuální (pouze rodič) nebo rodinného poradenství (je přítomen jak někdo z rodičů, tak i užívající člen domácnosti). Zde pracovníci mapují postoje jednotlivých členů k užívání drog člena domácnosti, definují se cíle, které by chtěl každý jednotlivý člen dosáhnout s pomocí CAS, zároveň je velmi důležité hledat společnou cestu zprvu dvou zcela odlišných pohledů a postojů k celé věci. Dobré nadefinování cíle a ověření, že mu všichni rozumějí je základním kamenem dobře navázané spolupráce při práci s rodinou. Cíle je také důležité definovat tak, aby byly reálně splnitelné.
Při poradenství s rodiči je pak důležité dát potřebný prostor pro ventilování emocí, obav, smutku, zklamání a důležitým tématem je také pocit viny (kde jsme udělali chybu). Rodiče tak od pracovníků dostávají podporu a motivaci začít situaci s drogově užívajícím blízkým reálně řešit, k čemuž dostanou i potřebné nezkreslené informace o užívání jako takovém, o látce
a jejích účincích o možnostech léčby a další případné informace, které rodiče potřebují, aby jejich pomoc byla co nejefektivnější a aby se při řešení celé situace cítili pokud možno co nejlépe.
Motivace a zprostředkování detoxifikace, pobytové nebo komunitní léčby
Pracovníci uživatelům drog poskytují tzv. předléčebné poradenství, během něhož nejen vedou klienty ke splnění požadavků potřebných k nástupu do léčby (kontakt s léčebným zařízením, doklady, životopis apod.), ale také pracují na udržení motivace uživatele drog k léčbě. Následně klienty do léčby doprovázejí.
Testování na Hepatitidu typu C, B a HIV a následné zprostředkování potřebné léčby
Pracovníci prostřednictvím asistovaného testu, který rychlou formou detekuje protilátky na Hepatitidu typu C, poskytují komplexní informační servis zaměřený na infekční choroby – další typy Hepatitid, HIV/AIDS apod. Cílem testování je především zjištění viru Hepatitidy typu C, motivace uživatelů drog k následné péči a prevence šíření infekčních chorob v celé společnosti. Nabídka testování byla dále rozšířena o testy na HIV a syfilis. I zde mají klienti možnost využít doprovod do léčby.
Krizová intervence a první pomoc
V případě akutního stavu duševního (např. toxické psychózy) případně fyzického (např. předávkování drogami) poskytujeme krizovou intervenci pro zmírnění akutního stavu krize anebo první pomoc, abychom zamezili akutnímu ohrožení života. Tento druh pomoci zahrnuje i volání záchranné služby a stabilizaci klienta do jejího příjezdu.
Informační servis – Informace se týkají jak bezpečnějšího užívání drog, tak zdravotní, sociálně-právní oblasti. Patří sem i tištěné informační letáky (Dekontaminace apod.).
Kontaktní práce – jedná se o základní komunikační dovednost, která slouží k navázání a udržení bezpečného kontaktu mezi klientem a pracovníkem, případně klientem a službou. Patří sem i rychlé zmapování aktuální situace klientova života.
Nácvik dovedností – v případě, že se klient necítí kompetentní k vedení rozhovoru (např. pracovního, s léčebnou apod)., nebo neví jak vyplnit formuláře (na ÚP, na Hmotnou nouzi, životopis apod.), nabízí mu služba možnost nácviku, než to klient zkusí sám „naostro“.
Pracovní terapie – klienti mají možnost zlepšit své pracovní schopnosti, návyky a spolehlivost pomocí pracovní terapie
Distribuce stříkaček a dalšího HR materiálu - zde nabízíme klientům injekční stříkačky a další materiál, jehož používání snižuje riziko přenosu infekčních chorob a dalších zdravotních komplikací. Distribuujeme například: desinfekci, fyziologický roztok, speciální filtry, kondomy, želatinové tobolky, kontejnery po bezpčené uložení injekčního odpadu a další materiál.
Zdravotní ošetření drobných poranění - v nutných případech provádíme základní ošetření drobných ran a poranění a následně odkazujeme do patřičného zdravotnického zařízení.
Možnost využítí telefonu a počítače - Pokud klienti potřebují vyhledat kontakt a kontaktovat lékaře, úřady, zaměstnavatele (i potenciální), rodinu apod., nabízíme jim možnost využít náš telefon či počítač.