Katalog sociálních služeb ve Středočeském kraji

Prostor plus o.p.s., Odborné sociální poradenství

Veřejný závazek Odborného sociálního poradenství dluhového Prostor plus o. p. s.

Poslání 

  • poskytovat odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace spojené se zadlužením  

Cíle 

  • obecný cíl: podpořit sociálně ohrožené jedince i skupiny při zvyšování kvality života a přispět tak k jejich začlenění do společnosti  

  • dílčí cíle: 

            ∙     klient se orientuje ve své dluhové situaci (zná výši dluhu, rozumí úředním listinám apod.)  

∙ klient zná možnosti řešení své situace (zákonná obrana povinného, splácení, důležitost komunikace s věřiteli, oddlužení) 

∙ klient si zvyšuje své schopnosti a dovednosti potřebné k samostatnému řešení situace (klient asertivně jedná s věřiteli a institucemi)  

∙ klient má zajištěny základní potřeby a dále se nezadlužuje (zodpovědně hospodaří)  

Cílová skupina 

             ∙     osoby starší 18 let 

              ∙    osoby, které se nacházejí se v nepříznivé životní situaci způsobené zadlužením  

→ negativní vymezení cílové skupiny:  

∙ nezletilí  

∙ osoby nacházející se v nepříznivé životní situaci, která není v přímé souvislosti se zadlužením  

Pravidla spolupráce 

∙ klient poskytuje pracovníkovi OSP součinnost 

∙ klient není pod vlivem omamných látek 

∙     klient ctí základy slušného chování, tj. neprojevuje se agresivně, neprojevuje sexuální náklonnost, nepáchá trestnou činnost  

 

Porušuje-li klient pravidla spolupráce, pracovník ho na tuto skutečnost upozorní a informuje ho, že porušování pravidel je důvodem k ukončení spolupráce. Klient je vyzván k dodržování pravidel max. dvakrát, po třetím porušení je s ním ukončena spolupráce.  

Základní principy poskytování služby 

∙ dobrovolnost 

∙ bezplatnost 

∙ důstojnost 

∙ individuální přístup  

∙ mlčenlivost

Místo a čas poskytování služby

Služba je poskytována ambulantně v sídle poskytovatele na adrese Na Pustině 1068, 280 02 Kolín (provozní doba služby: po-pá 8:00 – 16:00, konzultace probíhají v předem dohodnutém čase nebo bez objednání v případě volné kapacity služby). 

 

Po dohodě je možné poskytnout službu terénní formou v předem domluveném čase a místě; terénní forma služby je určena klientům s omezenou možností dostavit se na ambulanci (např. osoba se zdravotním postižením, péče o osobu se zdravotním postižením, péče o malé děti) v úterý a ve čtvrtek od 12:00 do 16:00 hod.

 

Kapacita služby

 

∙ maximální počet klientů za den na jednoho pracovníka je čtyři 

 

∙ okamžitá kapacita na jednoho pracovníka je jeden  

 

∙ klient, který je do služby objednaný, má přednost před neobjednaným 

 

∙ v případě naplněné kapacity pracovník klientovi nabídne nejbližší možný termín, popř. 

ho odkáže do jiné vhodné služby  

Obsah služby   

      1.1. Přímá práce  

  • maximální délka jedné konzultace je 60 minut  

  • obvykle probíhá na ambulanci v sídle organizace, v rámci asistence po domluvě s klientem také v terénu  

  • zahrnuje předání informací k řešené problematice, dopomoc při sepisu a pochopení obsahu listin a v komunikaci s institucemi (asistence), projevení zájmu o širší kontext klientovy situace (přijetí klienta, aktivní naslouchání, společná práce na porozumění a rozhodnutí, jak situaci řešit)  

      1.2. Činnosti při poskytování sociálních služeb 

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím 

  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí

  • sociálně-terapeutická činnost 

1.2.1. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím 

  • nácvik asertivní komunikace (rozhovor, telefonát či e-mailová korespondence věřitelem/dlužníkem, exekutorem, orgány veřejné moci apod.) 

  • nácvik práce s informacemi (vyhledávání informací v insolvenčním rejstříku a na stránkách Exekutorské komory, práce s výpisem z Centrální evidence exekucí apod.)  

  • doprovázení do veřejných institucí (orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby) v případě, že klient o doprovod požádá (např. z důvodu stresu či nízké úrovně sociálních schopností) 

  • zprostředkování navazujících služeb (právní poradenství, psychologická péče, psychiatrická péče a další služby dle potřeb klienta)  

1.2.2. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí 

  • dopomoc při sepisu a pochopení obsahu listin (exekuční a insolvenční řízení; vyjádření, návrhy, odvolání, odpory apod.)  

1.2.3. Sociálně‐terapeutické činnosti  

  • poskytování poradenství v oblasti dluhů (vznik dluhu, předžalobní fáze, nalézací fáze, exekuce, insolvence)  

  • psychosociální podpora (komplexní porozumění klientově situaci, podpora při její stabilizaci a zlepšení – např. sestavení rodinného rozpočtu)  

  • krizová intervence (tj. postupy směřující ke zvládnutí akutní fáze krizové situace, jejíž příčinou jsou dluhy)  

  • poskytování informací o rizicích spojených se zadlužováním (zodpovědné zadlužování)  








 

 

  • základní oblasti poradenství:  

 

                  oblast poradenství              dílčí témata

Právo

∙ práva a povinnosti dlužníka 

∙ exekuce 

∙ insolvenční řízení  

∙ odvolání, odpory 

∙ žaloby  

∙ společné jmění manželské  

∙ výživné 

 

 

 

 

 

 

 

Sociální systémy

∙ dávky státní sociální podpory

∙ dávky pomoci v hmotné nouzi,

∙ dávky pro OZP

∙ informace o sociálních službách

 

Vzdělávání

∙ vedení rodinného rozpočtu

∙ finanční gramotnost

∙ zodpovědné zadlužování

 

 

 

 

  • instrumentální pomoc: v případě potřeby poskytujeme možnost použít PC, tiskárnu, kopírku, scanner, telefon  

krizová intervence: v případě akutní krize poskytujeme krizovou intervenci a následně odkazujeme na odbornou psychologickou/psychiatrickou pomoc

 

Časový rozsah poskytování služeb

Terénní
Den - od - do
Poznámka
Úterý : 12:00-16:00
Čtvrtek : 12:00-16:00
Ambulantní
Den - od - do
Poznámka
Pondělí : 08:00-16:00
Úterý : 08:00-12:00
Středa : 08:00-16:00
Čtvrtek : 08:00-12:00
Pátek : 08:00-16:00

Cílová skupina klientů

osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách, osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy, osoby v krizi, 6. osoby bez přístřeší

Místo poskytování služby

Na Pustině 1068,28002 Kolín 1
Místo poskytování služby je bezbariérové.

Garantovaná dostupnost služby

Obce
Kolín

Telefon

774650033