Prostor plus o.p.s., Odborné sociální poradenství
Veřejný závazek Odborného sociálního poradenství dluhového Prostor plus o. p. s.
Poslání
-
poskytovat odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace spojené se zadlužením
Cíle
-
obecný cíl: podpořit sociálně ohrožené jedince i skupiny při zvyšování kvality života a přispět tak k jejich začlenění do společnosti
-
dílčí cíle:
∙ klient se orientuje ve své dluhové situaci (zná výši dluhu, rozumí úředním listinám apod.)
∙ klient zná možnosti řešení své situace (zákonná obrana povinného, splácení, důležitost komunikace s věřiteli, oddlužení)
∙ klient si zvyšuje své schopnosti a dovednosti potřebné k samostatnému řešení situace (klient asertivně jedná s věřiteli a institucemi)
∙ klient má zajištěny základní potřeby a dále se nezadlužuje (zodpovědně hospodaří)
Cílová skupina
∙ osoby starší 18 let
∙ osoby, které se nacházejí se v nepříznivé životní situaci způsobené zadlužením
→ negativní vymezení cílové skupiny:
∙ nezletilí
∙ osoby nacházející se v nepříznivé životní situaci, která není v přímé souvislosti se zadlužením
Pravidla spolupráce
∙ klient poskytuje pracovníkovi OSP součinnost
∙ klient není pod vlivem omamných látek
∙ klient ctí základy slušného chování, tj. neprojevuje se agresivně, neprojevuje sexuální náklonnost, nepáchá trestnou činnost
Porušuje-li klient pravidla spolupráce, pracovník ho na tuto skutečnost upozorní a informuje ho, že porušování pravidel je důvodem k ukončení spolupráce. Klient je vyzván k dodržování pravidel max. dvakrát, po třetím porušení je s ním ukončena spolupráce.
Základní principy poskytování služby
∙ dobrovolnost |
∙ bezplatnost |
∙ důstojnost |
∙ individuální přístup ∙ mlčenlivost |
Místo a čas poskytování služby
Služba je poskytována ambulantně v sídle poskytovatele na adrese Na Pustině 1068, 280 02 Kolín (provozní doba služby: po-pá 8:00 – 16:00, konzultace probíhají v předem dohodnutém čase nebo bez objednání v případě volné kapacity služby).
Po dohodě je možné poskytnout službu terénní formou v předem domluveném čase a místě; terénní forma služby je určena klientům s omezenou možností dostavit se na ambulanci (např. osoba se zdravotním postižením, péče o osobu se zdravotním postižením, péče o malé děti) v úterý a ve čtvrtek od 12:00 do 16:00 hod. |
|
Kapacita služby
|
∙ maximální počet klientů za den na jednoho pracovníka je čtyři |
|
∙ okamžitá kapacita na jednoho pracovníka je jeden |
|
∙ klient, který je do služby objednaný, má přednost před neobjednaným |
|
∙ v případě naplněné kapacity pracovník klientovi nabídne nejbližší možný termín, popř. |
ho odkáže do jiné vhodné služby
Obsah služby
1.1. Přímá práce
-
maximální délka jedné konzultace je 60 minut
-
obvykle probíhá na ambulanci v sídle organizace, v rámci asistence po domluvě s klientem také v terénu
-
zahrnuje předání informací k řešené problematice, dopomoc při sepisu a pochopení obsahu listin a v komunikaci s institucemi (asistence), projevení zájmu o širší kontext klientovy situace (přijetí klienta, aktivní naslouchání, společná práce na porozumění a rozhodnutí, jak situaci řešit)
1.2. Činnosti při poskytování sociálních služeb
-
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
-
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí
-
sociálně-terapeutická činnost
1.2.1. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
-
nácvik asertivní komunikace (rozhovor, telefonát či e-mailová korespondence věřitelem/dlužníkem, exekutorem, orgány veřejné moci apod.)
-
nácvik práce s informacemi (vyhledávání informací v insolvenčním rejstříku a na stránkách Exekutorské komory, práce s výpisem z Centrální evidence exekucí apod.)
-
doprovázení do veřejných institucí (orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby) v případě, že klient o doprovod požádá (např. z důvodu stresu či nízké úrovně sociálních schopností)
-
zprostředkování navazujících služeb (právní poradenství, psychologická péče, psychiatrická péče a další služby dle potřeb klienta)
1.2.2. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmu a při obstarávání osobních záležitostí
-
dopomoc při sepisu a pochopení obsahu listin (exekuční a insolvenční řízení; vyjádření, návrhy, odvolání, odpory apod.)
1.2.3. Sociálně‐terapeutické činnosti
-
poskytování poradenství v oblasti dluhů (vznik dluhu, předžalobní fáze, nalézací fáze, exekuce, insolvence)
-
psychosociální podpora (komplexní porozumění klientově situaci, podpora při její stabilizaci a zlepšení – např. sestavení rodinného rozpočtu)
-
krizová intervence (tj. postupy směřující ke zvládnutí akutní fáze krizové situace, jejíž příčinou jsou dluhy)
-
poskytování informací o rizicích spojených se zadlužováním (zodpovědné zadlužování)
-
základní oblasti poradenství:
oblast poradenství dílčí témata
Právo |
∙ práva a povinnosti dlužníka ∙ exekuce ∙ insolvenční řízení ∙ odvolání, odpory ∙ žaloby ∙ společné jmění manželské ∙ výživné |
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Sociální systémy |
∙ dávky státní sociální podpory ∙ dávky pomoci v hmotné nouzi, ∙ dávky pro OZP ∙ informace o sociálních službách |
|
|
Vzdělávání |
∙ vedení rodinného rozpočtu ∙ finanční gramotnost ∙ zodpovědné zadlužování |
|
|
|
|||
|
-
instrumentální pomoc: v případě potřeby poskytujeme možnost použít PC, tiskárnu, kopírku, scanner, telefon
krizová intervence: v případě akutní krize poskytujeme krizovou intervenci a následně odkazujeme na odbornou psychologickou/psychiatrickou pomoc