Katalog sociálních služeb ve Středočeském kraji

Charita Beroun, Denní stacionáře

Poslání služby: 
Posláním Stacionáře sv. Anežky České je poskytovat lidem seniorského věku péči v bezpečném prostředí, směřující k co největší možné míře zachování soběstačnosti a umožnit jim tak co nejdéle setrvat v jejich přirozeném sociálním prostředí. Zároveň tím podporovat i jejich rodiny (pečující osoby).

Cílová skupina:
Služba je určena pro seniory od 50 let věku, kteří z důvodu vysokého věku či zdravotního stavu potřebují přes den dopomoc se sebeobsluhou. Služba je vhodná zejména pro seniory s poruchami paměti (způsobenými např. Alzheimerovou nemocí)

Cíle služby:
Cílem služby je, zajištění odborné péče o uživatele směřující k zachování soběstačnosti, psychických a fyzických schopností a k uspokojení základních životních potřeb v době, kdy pečující pečovat nemohou nebo potřebují zastoupení. 

1.    Zajištění odborné péče směřující k:
•    Zachovávání soběstačnosti – podpora dosud zachovaných schopností v péči o vlastní osobu.
•    Zachovávání psychických schopností – volba a realizace aktivizačních činností.
•    Zachovávání fyzických schopností – podpora chůze, cvičení, trénink motoriky.
•    Uspokojení základních životních potřeb – strava, hygiena, sociální kontakt, bezpečné prostředí.
2.    Podpora uživatele v udržování sociálních kontaktů a zachování jeho vazeb s blízkými osobami.
•    Doprovody uživatelů (procházky …).
•    Společenské aktivity (kulturní akce, kavárnička, vánoční a jiná příležitostná posezení …).
•    Společná setkávání s rodinami uživatelů. 
3.    Poskytnutí potřebné pomoci a podpory pečujícím a umožnění jim co nejdéle pečovat o uživatele v jeho přirozeném sociálním prostředí, oddálení nebo úplné vyloučení potřeby ústavní péče.
•    Poradenství – základní sociální poradenství (dávky, příspěvky), informace o následných službách, informace ohledně specifické péče o člověka s demencí a seniory.
•    Podpora neformální péče – svépomocné skupiny.

Zásady:
•    Rovný přístup ke každému člověku, nestrannost. Služby jsou všem uživatelům poskytovány stejně, bez ohledu na rasu, etnický původ a národnost, sociální postavení, pohlaví, sexuální orientaci, náboženské vyznání, politickou orientaci či zdravotní postižení.
•    Podpora samostatnosti uživatelů. Personál dbá na maximální možnou podporu soběstačnosti v oblasti sebeobsluhy a plánování volného času, pokud to zdravotní stav uživatele umožňuje.
•    Respektování soukromí. Personál respektuje soukromí uživatelů v nejvyšší možné míře vzhledem k psychickému a fyzickému stavu uživatelů. 
•    Profesionalita. Služba je poskytována odborně vyškoleným personálem. Pracovníci přistupují k zájemcům o službu a uživatelům služby jako k rovnocennému partnerovi, plnohodnotné osobnosti, která se samostatně rozhoduje, vyjadřuje svůj názor a ovlivňuje průběh služby. Uživatel je komplexní osobnost, nepohlíží se na něj jako „na diagnózu“, na osobu se sníženými schopnostmi, ale jsou podporovány jeho ostatní schopnosti a dovednosti. Součástí profesionálního přístupu k uživateli by měla být schopnost porozumět uživatelově situaci a vcítit se do ní. Pracovníci uživatelům vždy vykají, oslovují uživatele pane nebo paní a příjmením, případně dle výslovného přání uživatele (rodiny či opatrovníka) pane nebo paní a křestním jménem nebo titulem. 
•    Týmová spolupráce pracovníků.
•    Podpora mezilidských vztahů, spolupráce s rodinou a blízkými uživatele. Pracovníci podporují udržování dobrých vztahů uživatelů s vlastními rodinami a dalšími jim blízkými osobami, podporují uživatele v navazování přátelských mezilidských vztahů. 


Kapacita a provozní doba služby:
Maximální kapacita služby je 10osob / den.
Provozní doba služby je v pracovní dny od 7.00 do 19.00 hod.

Poskytované činnosti

Základní činnosti:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
3. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru,
4. pomoc a podpora při podávání jídla a pití.
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při použití WC.
c) poskytnutí stravy:
Zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, viz. ceník služby příloha č.MP1/1.
d) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pracovně výchovná činnost,
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
3. vytvoření podmínek pro zajišťování přiměřeného vzdělávání.


e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.

f) sociálně terapeutické činnosti:
Socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob.
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
Pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.

Fakultativní činnosti:
Svoz uživatelů z Berouna a Králova Dvora – řídí se ceníkem
Organizace a realizace setkávání svépomocné skupiny


Popis realizace služby
    Jednání se zájemcem, vstup do služby
Zájemce nebo jeho blízká osoba nás mohou kontaktovat telefonicky, osobně nebo písemně, vždy je však před zahájením poskytování služby nutná osobní návštěva stacionáře. Jednání před zahájením služby se účastní sociální pracovník stacionáře (příp. vedoucí), zájemce o službu a jeho rodinný příslušník, pečující nebo jiná blízká osoba. Sociální pracovník vyhotovuje z průběhu jednání záznam a seznamuje se s potencionálním uživatelem služby, jeho představami a potřebami. Dále informuje o podmínkách a pravidlech poskytování služby, seznamuje s cenou a způsobem úhrady a s možnostmi zahájení poskytování služby. Následně je sepsána Smlouva o poskytování služby.
    Metody práce
Služba je poskytována odborně školeným personálem v příjemném prostředí, které navozuje domácí atmosféru. Péči uživatelům poskytují pracovníci v sociálních službách a aktivizační pracovníci. Sociální pracovníci poskytují základní sociální poradenství, v případě zájmu pomohou s vyřízením sociálních dávek a příspěvků a s jednáním na úřadech.
Uživatele přiváží a odváží rodina nebo v rámci Berouna a Králova dvora je možnost využití svozu uživatelů řidičkou denního stacionáře.
V průběhu dne mají uživatelé možnost účastnit se společných či individuálních aktivit. Dopolední aktivizační program pro uživatele (společný nebo individuální) probíhá od 10:00 do 12:00 hod., odpolední od 13:30 do 16:00 hod. Koncepci programu pro uživatele denního stacionáře vytváří aktivizační pracovník. Součástí denního programu jsou činnosti podporující soběstačnost, procvičování paměti, cvičení či jiná fyzická aktivita a také aktivity, které odpovídají běžným denním činnostem, které uživatelé vykonávali nebo vykonávají doma (práce na zahrádce, příprava stolování, ruční práce...) Program a individuální aktivity vychází z Individuálního plánu každého uživatele.
    Vyřizování stížností
Uživatelé jsou seznámeni se způsobem podávání stížností a mají k dispozici schránku na podněty a stížnosti. Postup vyřizování stížností se řídí metodikou služby. 
    Úhrada za služby
Úhrady za poskytnutí služby se řídí ceníkem služby viz.příloha MP1/1.
    Ukončení služby
Poskytování služby je ukončeno na základě výpovědi smlouvy ze strany uživatele či poskytovatele. Uživatel může vypovědět smlouvu na základě svého rozhodnutí bez udání důvodu ústně, telefonicky či písemně.
Výpověď ze strany poskytovatele je předána uživateli vždy písemně. Výpovědní lhůta pro výpověď danou poskytovatelem činí 30 dní a počíná běžet prvním dnem následujícího měsíce po dni, v němž byla tato výpověď uživateli doručena (tuto dobu lze případně zkrátit dohodou smluvních stran).

Materiální a technické zabezpečení služby
Denní stacionář sídlí v Domě Charity na adrese Cajthamlova 169, 266 01 Beroun. Uživatelé
stacionáře mají k dispozici společenskou místnost vybavenou jídelním koutem, kuchyňskou linkou a zdravotními křesly, relaxační místnost s polohovatelnými křesly k odpočinku a relaxaci, šatní skříňky, toalety, sprchy. K dispozici je dále knihovna, počítač s přístupem na internet, TV, DVD, CD přehrávač.
Uživatelé mohou využívat také venkovní prostory k posezení a procházkám. Zahrada je vybavena dvěma altány.
Strava pro uživatele je připravována v přípravně jídla vybavené kuchyňskou linkou, dvěma lednicemi, varnou deskou, troubou, mikrovlnnou troubou, dvěma varnými konvicemi a myčkou nádobí. Obědy dováží externí dodavatel a pro uchování a vydávání jídla je k dispozici ohřívací stůl.
Pro uživatele jsou k dispozici kompenzační pomůcky, sprchovací polohovací křeslo, geriatrické křeslo a relaxační polohovací křeslo.
Součástí prostor je také technická místnost, skladové prostory, zázemí pro personál a kanceláře vybavené počítači s příslušenstvím a telefony.
Služba také disponuje osobním autem sloužícím ke svozu a odvozu uživatelů.

Časový rozsah poskytování služeb

Ambulantní
Den - od - do
Poznámka
Pondělí : 7:00-19:00
Úterý : 7:00-19:00
Středa : 7:00-19:00
Čtvrtek : 7:00-19:00
Pátek : 7:00-19:00

Cílová skupina klientů

senioři, osoby s chronickým duševním onemocněním

Místo poskytování služby

Cajthamlova 169,26601 Beroun 1
Místo poskytování služby je bezbariérové.

Telefon

+420606888938

Ceník

Úkon
Popis úkonu
Cena
Poskytnutí celodenní stravy
255 Kč
Poskytnutí péče v rozsahu nepřevyšujícím 80 hodin měsíčně
165 Kč
Poskytnutí péče v rozsahu vyšším než 80 hodin měsíčně
145 Kč
Poskytnutí stravy (oběda)
115 Kč