Charita Kralupy nad Vltavou, Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK – SOCIÁLNĚ AKTIVIZAČNÍ SLUŽBY PRO RODINY S DĚTMI
Poslání sociální služby
Posláním Sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi je bezplatné poskytování pomoci, podpory a poradenství rodinám s dětmi, které žijí v sociálním vyloučení nebo které jsou sociálním vyloučením ohroženy. A to především kvůli nepříznivé životní situaci, kterou rodiče nejsou schopni vlastními silami vyřešit a překonat a díky které je navíc ohrožen vývoj dětí a fungování rodiny.
Okruh osob, kterým je sociální služba určena
Sociální služba je poskytována rodinám s nezaopatřenými dětmi a těhotným ženám nacházejícím se v nepříznivé sociální situaci, kterou nedokážou samy bez pomoci překonat, a v důsledku této situace je ohrožen příznivý vývoj dětí. Do okruhu osob, kterým je sociální služba určena patří nezaopatřené děti a mládež do 26 let věku při soustavné přípravě na budoucí povolání, které žijí v rodinách ohrožených společensky nežádoucími jevy.
Cíle poskytované sociální služby
Cílem sociální služby v Charitě Kralupy nad Vltavou je spokojená a fungující rodina, kde dochází k naplňování základních životních a individuálních potřeb dětí a jejich rodičů:
- Snaha zmírnit nepříznivou sociální situaci rodiny pomocí a podporou pracovníků.
- Vytvářením vhodných příležitostí umožnit klientům v maximální možné míře uplatňovat vlastní vůli a jednat na základě vlastních rozhodnutí.
- Předejít, zmírnit či zcela eliminovat příčiny ohrožení dítěte v rodině.
- Zvyšovat přirozené kompetence rodičů v péči o jejich děti.
- Podporovat prohloubení vztahů mezi rodiči a dětmi.
- Setrvání dítěte v rodině.
Zásady poskytování sociální služby
Všichni pracovníci při výkonu svého povolání uznávají základní zásady poskytování sociální služby, jsou vázáni mlčenlivostí a vycházejí z obecně platných základních norem respektujících lidská práva. Při poskytování služby je kladen důraz na:
- Individuální přístup – služba je přizpůsobena možnostem a schopnostem jednotlivce.
- Lidskou důstojnost – klient je vnímán jako partner, ne jako pasivní příjemce pomoci.
- Rozvoj samostatnosti – podpora schopnosti klienta samostatně řešit nepříznivou sociální situaci vlastním silami.
- Dodržování lidských práv a svobod – respektování práva klienta rozhodovat o svém životě, zároveň jej vést k přijetí zodpovědnosti za svá rozhodnutí.
- Kvalitu poskytovaných služeb – odbornou činnost SAS RD, vykonává okruh pracovníků, kteří splňují podmínky bezúhonnosti, zdravotní a odborné způsobilosti.
- Transparentnost – Klient je vždy jasně a srozumitelně seznámen s veškerými informacemi týkajícími se chodu služby a jeho osoby v rámci spolupráce se službou. Stejně tak pracovníci jednají vždy s klientem, nikoli o klientovi bez jeho přítomnosti.
- Bezplatnost - služba je poskytována zdarma.
- Nestrannost - služba pracuje ve prospěch klienta.
- Mlčenlivost - pracovníci nepodávají informace třetím stranám bez souhlasu klienta.
- Dobrovolnost - služba je dobrovolná a klient jí využívá dle svého rozhodnutí.
- Pravdivost - služba se vyjadřuje pravdivě ke skutečnému stavu situace a možnostem řešení.
Základní činnosti SAS RD dle §30 vyhlášky č. 505/2006 Sb.
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. Pracovně výchovná činnost s dětmi:
- zapojení dětí do činností souvisejících s chodem domácnosti, vedení k samostatnosti adekvátně k věku dítěte, podpora a rozvoj společenských návyků a zdravotní osvěty
- podpora dítěte k plnění školní docházky či příprava na vstup do školy
2. Pracovně výchovné činnosti s dospělými:
- například podpora a nácvik rodičovského chování včetně vedení hospodaření a udržování domácnosti, podpora a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních, přitom alespoň 70% těchto činností je zajišťováno formou terénní činnosti
3. Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností dítěte:
- pracovník využívá herních aktivit, podporuje rozvoj kreativity dítěte. V rámci praktických činností nebo při volnočasových aktivitách může podporovat sourozenecké vztahy včetně posilování vzájemné pomoci mezi sourozenci a ve vztahu k rodičům apod.
4. Zajištění podmínek a poskytnutí podpory pro přiměřené vzdělávání dětí:
- Pracovník mluví s rodiči a dětmi o významu vzdělání pro budoucnost a podporuje je v aktivním přístupu ke vzdělání.
- Pracovník podporuje rodiče v komunikaci se školou a školskými zařízeními (včetně doprovodu a asistence při konzultacích) a pomáhá při nácviku školní přípravy v rodině.
- Pracovník je nápomocen při výběru a nákupu vhodných školních pomůcek, včetně případné pomoc s financováním (Pomoc s vyřízením žádosti o příspěvek u pomáhajících organizací-nadace).
5. Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity:
- Pracovník hovoří s rodiči a dětmi o vhodném využití volného času a o jeho organizaci během školního roku i v období prázdnin (co by děti bavilo) a pomáhá při hledání vhodných možností.
- Pracovník je nápomocen při výběru konkrétních přijatelných volnočasových aktivit, včetně asistence při hledání finančního zajištění těchto aktivit.
- Případně je nabídnuta možnost jednorázové aktivizační činnosti, které jsou poskytovány v rámci služby, na kterých mohou rodiny s dětmi trávit adekvátně volný čas.
b) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět:
- Doprovod rodičů s dětmi do školy, školského zařízení, doprovod k lékaři, na zájmové aktivity. Podpora při řešení konfliktní situace (šikana, kázeňské prohřešky).
- Doprovod a podpora při komunikaci např. pracovníky OSPOD, kurátory, včetně spoluúčasti na těchto jednáních s různou mírou vlastní aktivity, v závislosti na účelnosti a přání uživatelů apod.
c) Sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo k udržení osobních a sociálních schopností a dovedností, které podporují sociální začleňování osob:
- Osvojování a utužování dovedností získaných v rámci vzdělávání či jiných aktivizačních činností a jejich využití v praxi
- podpora rodičů při výchově dětí (jednotný přístup, systém odměn a trestů), nastavování pravidel a dodržování hranic
- podpora při kooperaci s ostatními členy širší domácnosti (prarodiče)
- zprostředkování pomoci a podpora v případě domácího násilí, psychická podpora během obtížných situací (úmrtí, nemoc, odebrání dítěte)
d) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. Pomoc při vyřizování běžných záležitostí:
- pomoc rodině např. při založení bankovního účtu u peněžního ústavu
- pomoc s vyplňováním formulářů a žádostí na úřady, k soudu, splátkové kalendáře, žádosti o doklady, pomoc s řešením nájemních smluv, o dodávkách energie, plynu…
2. Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob:
- Jedná se například o podporu komunikace a kooperace mezi jednotlivými členy domácnosti. Případně asistence při setkávání členů rodiny.
- Práce na změnách, ke kterým je třeba dospět, aby došlo k odvrácení rizika odebrání dětí nebo aby rodina dosáhla takových podmínek, do kterých se děti mohou z ústavního prostředí vrátit.
- Pomoc rodičům při komunikaci s odejmutým dítětem, doprovod při návštěvách.
- Vyžádaná účast pracovníka ze strany klienta či instituce (OSPOD, soud…) na jednání či případové konferenci, případně snaha o její svolání.
Provozní doba:
pondělí až pátek v době od 8:00 do 17:00 hodin, v oblasti Kralup nad Vltavou a blízkém okolí, maximálně však do 25 km od poskytovatele služby.
Ambulantní forma
Setkání s klientem ambulantní formou probíhá v kanceláři SAS RD v prvním patře budovy Riegrova 173/4 Kralupy nad Vltavou, 278 01
Provozní doba
Pondělí a středa 8:00 – 11:00 hod. V ostatních dny po telefonické domluvě.
Terénní forma
Terénní forma služby je poskytována po předchozí domluvě v místě bydliště klienta, případně podle domluvy s klientem na veřejném místě, zpravidla jedenkrát týdně.
Kapacita služby
Ambulantní forma: Okamžitá kapacita ambulantní formy jsou maximálně dva klienti v jeden moment. V rámci aktivizačních činností je kapacita 40 uživatelů.
Terénní forma: Okamžitá kapacita terénní služby jsou maximálně 3 klienti v jeden moment.
Maximální denní kapacita je 10 klientů. Celková kapacita služby je 30 rodin.
Telefonní kontakt
Vedoucí služby: 606 613 016
Sociální pracovník: 734 283 098
Pracovník v sociálních službách: 731 645 029