Charita Kralupy nad Vltavou, Sociální rehabilitace
Poslání služby
Posláním služby Sociální rehabilitace Horizont je snaha o zapojení těch, kteří zcela či částečně pozbyli schopnost naplňovat své vlastní životní potřeby a využívat běžné společenské zdroje. Usilujeme o dosažení co nejvyšší míry jejich samostatnosti a soběstačnosti, tak aby mohli fungovat ve svém přirozeném prostředí.
Cíle služby
Cílem služby je uživatel, který nabyde dostatečné kompetence ke zvládnutí své nepříznivé situace a dosáhne co nejvyšší možné míry samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti prostřednictvím rozvoje vlastních specifických schopností, posilováním návyků a nácvikem činností nezbytných pro samostatný život.
Zejména se jedná o nácvik činností v oblasti:
- péče o vlastní osobu,
- péče o děti a další členy domácnosti,
- péče o domácnost (úklid, obsluha spotřebičů, nákupy),
- nalezení zaměstnáníči obnovení pracovních návyků a kompetencí, vyhledávání pracovních nabídek, sepsání životopisu, příprava na pracovní pohovor, komunikace se zaměstnavatelem
- udržení stávajícího bydlení, orientace v nabídkách bydlení
- hospodaření s finančními prostředky, postup při řešení dluhové problematiky, tvorby rodinného rozpočtu,
- vyřízení běžných osobních záležitostí na úřadě či jiných institucích, komunikace s institucemi,
- obsluha počítače, mobilního telefonu či jiných zařízení,
- orientace v prostředí, využívání hromadných dopravních prostředků.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou osoby od 15 let, které se snaží aktivně řešit svou nepříznivou sociální situaci spojenou s oblastmi vymezenými v cílech služby.
Popis realizace služby
Služba sociální rehabilitace je poskytována ambulantní formou, a to v kanceláři v ulici Sokolská 139, Kralupy nad Vltavou, nebo terénní formou, v domácnosti uživatele či na jiných místech, podle přání klienta a zvolené formy nácviku.
Nácvik probíhá buď formou modelových situací, kdy si určitý postup či způsob komunikace zkouší pracovník s klientem v kanceláři sociální rehabilitace (či v domácnosti klienta) tzv. nanečisto, nebo přímo v reálných situacích, kdy pracovník uživatele doprovází na úřady, do zaměstnání či na jiná místa a asistuje mu přímo v terénu.
Míra asistence pracovníka při nácviku závisí na míře samostatnosti uživatele, může se jednat o slovní dopomoc, dohled nad činností, o praktické ukázky nebo o trénink činností v modelových či reálných situací.
Časová dostupnost služby:
Ambulantní forma:
Pondělí: 8:00 - 12:00 (vždy po individuální domluvě)
Úterý: 8:00 - 12:00 (vždy po individuální domluvě)
Středa: 9:00 - 16:00
Čtvrtek: 8:00 - 12:00 (vždy po individuální domluvě)
Pátek: 8:00 - 12:00 (vždy po individuální domluvě)
Terénní forma:
Pondělí - pátek 8:00 - 16:00 (vždy po individuální domluvě)
Zásady poskytované služby
- Dodržování lidských práv a respekt klienta
- Zaměstnanci Charity jsou při práci a komunikaci s klienty vázáni Listinou základních práv a svobod a Etickým kodexem sociálních pracovníků. Vždy dbáme na dodržování práv klientů, na zachování jejich důstojnosti a soukromí. Služba sociální rehabilitace je poskytována všem bez rozdílu, předsudků nebo předpojatosti.
- Individuální přístup ke klientům
- Každého klienta respektujeme jako jedinečnou osobnost. Práci přizpůsobujeme jeho individuálním potřebám, přáním, schopnostem a možnostem. Individuální přístup ke klientům se promítá v tvorbě individuálních plánů.
- Partnerský přístup ke klientům a svobodná vůle klientů
- Při poskytování a plánování služby přistupujeme ke klientům jako k rovnocenným partnerům. Komunikace mezi pracovníkem a uživatelem je vedena v duchu vzájemné spolupráce. Klient je vnímán jako „expert na vlastní život“. Rozhoduje, co a jakým způsobem bude prostřednictvím služby řešeno, a přímo se podílí na směřování služby. Pracovníci nevnucují uživateli řešení, která by byla v rozporu s jeho aspiracemi nebo přesvědčením. Klienta však vždy informují o riziku, které pro něj může z konkrétního rozhodnutí plynout, navrhují různé varianty řešení a poskytují mu potřebnou podporu. Rovněž dbají, aby spolupráce směřovala k samostatnosti uživatele, probíhala v zákonem stanoveném rámci a byla v souladu s posláním a cíli služby.
- Podpora a motivace klientů
- Zaměřujeme se na silné stránky uživatele a na jeho schopnosti, které dále rozvíjíme. Volíme takovou formu nácviku, která klienta aktivizuje a bude jej posouvat směrem k větší samostatnosti. Zároveň obtížnost a formu nácviku přizpůsobujeme míře schopností uživatele i jeho momentálnímu fyzickému a psychickému rozpoložení tak, aby nedocházelo k jeho přetížení. Během spolupráce klientovi neustále připomínáme dosažené úspěchy a zajímáme se o jeho pocity a žádáme jej o zpětnou vazbu.
- Odborné poskytování služby
- Pracovníci disponují odborným vzděláním sociálního pracovníka a odbornou způsobilostí pracovníků v sociálních službách podle zákona o sociálních službách č. 108/2006. Pracovníci si rovněž zvyšují kvalifikaci prostřednictvím odborných kurzů, supervizí či praxí u jiných poskytovatelů sociálních služeb.
- Bezpečnost poskytované služby
- Vytváříme bezpečné a přátelské pracovní prostředí, ve kterém se bude dařit vzájemné spolupráci. Dbáme na to, aby pracovníci i naši klienti dodržovali stanovené pracovní postupy a nedocházelo tak k ohrožení jejich bezpečnosti. Pracovníci zachovávají mlčenlivost o uživatelích.
Časový rozsah poskytování služeb
Cílová skupina klientů
Místo poskytování služby
Místo poskytování služby je bezbariérové.
